Elkanoren iritsiera

Daniel Zulaika, Historian graduatua. Elkano 500 Fundazioko Aholku batzordea.
13 IRA, 2022

Orain dela 100 urte, munduari emandako lehen biraren 400. urteurrenean, Gipuzkoako Aldundiak lan bat egiteko eskatu zion Elias Salaberriari, Lezon jaiotako pintore eta erretratugile gipuzkoar ospetsuari. Munduari emandako lehen bira haren unerik gorena irudikatu behar zuen: Sevillara iritsi zirenekoa.

Dos años después, Salaverria entregaba el encargo. El cuadro muestra el instante en que Juan Sebastián pisa tierra al llegar a Sevilla. Es como la pisada del primer hombre que llegó a la luna. Un gran paso para la humanidad. Debajo, a la izquierda, vemos a los vecinos de Sevilla, expectantes, todavía incrédulos ante la gesta.

 

El desembarco de Elkano en Sevilla. Elías Salaverría. Diputación Foral de Gipuzkoa. Reproducción autorizada por la DFG.

 

Pero, inmediatamente nuestra mirada se dirige a la izquierda del cuadro, donde se apiñan catorce figuras. Son personas agotadas, hambrientas y enfermas. Son rostros extraños, algunos casi cadavéricos, que parecen inconclusos. Mediante este recurso, el pintor refleja el momento con fuerza y nos transmite los sentimientos que embargarían a aquellos hombres en aquella jornada recordando las tremendas situaciones pasadas. Son hombres que han ido arrojando al mar cadáveres de amigos y compañeros, pensando que ellos mismos podrían ser los siguientes. Que han rezado y realizado promesas a santos y vírgenes. Y que, en palabras del propio Elcano, “estaban tan extenuados como hombre alguno lo ha estado”.

En la parte más posterior y elevada aparecen los dos últimos hombres de este grupo, mostrando una situación desgarradora. Uno de ellos, con el rostro desencajado, mira al cielo. El segundo, inclinado hacia adelante, se apoya en el primero, formando una imagen de enorme patetismo.

Vamos a mirar al grupo principal de los expedicionarios que se encuentra en posición central un poco hacia la derecha. Son tres figuras. El primero de ellos es Juan Sebastián. Es de los pocos navegantes cuyos rasgos están bien perfilados. Está descalzo. Es el único que mantiene la mirada al frente, no en vano es el capitán que, con 36 años, ha traído a casa a sus hombres y a la Victoria desde los confines de la tierra.

 

A su izquierda y un poco más atrás aparece un expedicionario con el rostro demacrado, casi desdibujado. Lleva un cirio en la mano. Es probable que quisiera representar al maestre Miguel de Rodas, al que le correspondería esta posición por orden jerárquico.

En situación posterior a ambos, y ocupando un lugar central en el cuadro, Salaverria nos muestra a un chico rubio, el más joven de todos, con ropas que son harapos más que vestidos. Le faltan tres escalones para pisar tierra. En ese momento está cogiendo un cirio encendido que le ofrece uno de los vecinos. Aunque no sabemos si esa era la intención del pintor, representaría a Juan de Zubileta, el más joven de la expedición que ahora tiene 16 años. Tenía 12 años cuando dejó su Barakaldo natal. Pero ya no es un niño. Su mirada perdida, dirigida hacia el suelo, muestra que en aquella aventura ha descendido a las más negras profundidades del alma humana.

Hay dos cosas que llaman la atención de esta figura. La primera es su situación central, destacada, cuando era solamente un grumete. La segunda es que, junto a Elcano, es el único cuyo rostro está bien definido. ¿Por qué quiso destacar el pintor así la figura de este chico? Lo ignoramos.

Y de esta manera, Salaverria cierra el último acto de aquella prodigiosa proeza náutica, llevada a cabo por un capitán de Getaria, bautizado en la iglesia de San Salvador de esta villa, donde reposaban además los restos de su padre y de sus antepasados.

Y, quinientos años después todavía resuenan en nuestros oídos sus palabras: “que aquello que más debemos estimar es que hemos dado la vuelta a toda la redondez del mundo, que yendo por el occidente hayamos regresado por oriente”.

El telón ha caído por última vez. Ahora toca cumplir las promesas, a la Virgen de la Victoria en Triana, y a la de la Antigua en la catedral.

 

NOTA: Este artículo está basado y reproduce parte del capítulo “Elegidos para la gloria” del libro “El regreso de Elcano” del autor del artículo, disponible en Internet, con descarga libre y gratuita en  https://www.academia.edu/81368606/El_regreso_de_Elcano

 

Bi urte geroago, eskatu ziotena entregatu zuen Salaberriak. Margolanean, Juan Sebastianek Sevillara iristean lurra zapaldu zuen unea agertzen da. Ilargira iritsi zen lehen gizakiaren oinkadaren parekoa da. Urrats handia gizadiarentzat. Behean, ezkerrean, sevillarrak ikusten ditugu, itxarote-jarrerarekin, egindako balentria oraindik sinetsi ezinda.

Elkano Sevillan lehorreratzen. Elias Salaberria. Gipuzkoako Foru Aldundia. GFAk baimendutako erreprodukzioa.

 

Baina, segituan, gure begirada pinturaren ezkerraldera zuzentzen da, hor hamalau irudi agertzen baitira pilatuta. Akituta, gosetuta eta gaixorik daude pertsonak horiek. Aurpegi bitxiak dira, ia hilotz-itxurakoak batzuk, eta osatugabeak dirudite. Bitarteko horren bidez, pintoreak indar handiz irudikatzen du unea, eta adierazten digu zer sentimendu izango zituzten gizon haiek egun hartan, igarotako egoera izugarriak gogoratuz. Gizon haiek beren lagunen gorpuak, beren kideen gorpuak, bota zituzten itsasora, hurrengoak berak izan zitezkeela pentsatuz. Otoitz egin zuten eta promesak egin zizkieten santu eta amabirjinei. Eta, Elkanoren beraren arabera, “inor inoiz egon den baino akituago zeuden”.

 

Atzealdeko goialdean, talde horretako azken bi gizonak ageri dira, egoera lazgarrian. Haietako bat, aurpegia itxuragabetuta, zerura begira dago. Bigarrena, aurrerantz makurtuta, aurrenekoan bermatuta dago, eta patetismo handiko egoera bat osatzen dute.

Espediziokideen talde nagusiari begiratuko diogu; erdialdean dago, pixka bat eskuinera. Hiru pertsona dira. Lehena, Juan Sebastian. Hazpegiak ondo zehaztuta dauzkaten nabigatzaile gutxietako bat da. Oinutsik dago. Aurrera begiratzen duen bakarra da; zerbaitegatik da kapitaina, 36 urterekin bere gizonak eta Victoria itsasontzia etxera ekarri dituena Lurraren mugetatik.

 

 

Ezkerraldean, atzeraxeago, aurpegi zargaldua, ia zehaztugabea, daukan espediziokide bat ageri da. Kandela bat darama eskuan. Beharbada Miguel de Rodas maisua irudikatu nahi du, hari baitzegokion leku hori ordena hierarkikoaren arabera.

Bien atzean, margolaneko leku garrantzitsu batean, Salaberriak mutil ilehori bat erakusten digu, guztietan gazteena, soinean jantziak baino areago piltzarrak diren arropak daramatzala. Hiru maila falta zaizkio lurra zapaltzeko. Une horretan, han bildutako pertsonetako batek eskainitako kandela piztua hartzen ari da. Ez dakigu hori zen pintorearen asmoa, baina Juan Zubileta omen da, 16 urtekoa, espedizioko kide gazteena. 12 urte zituen Barakaldo jaioterritik atera zenean. Baina orain ez da umea. Haren begiradak, galduta, lurrerantz zuzenduta, adierazten du abentura hartan giza arimaren zoko sakon ilunenetara jaitsi dela.

Bi gauzak ematen dute atentzioa irudi horretan. Lehenik, leku nagusi batean dago, nabarmenduta, itsasmutil bat baino ez izan arren. Bigarrenik, bera da, Elkanorekin batera, aurpegia ondo zehaztuta daukan bakarra. Zergatik nabarmendu nahi izan zuen pintoreak horrela mutil horren irudia? Ez dakigu.

Eta, hala, Salaberriak itsas balentria miragarri haren amaiera erakutsi zuen. Balentria haren egilea Getariako kapitain bat izan zen, herri horretako San Salbatore elizan bataiatua; hain zuzen ere, hantxe zeuden lurperatuta haren aitaren eta arbasoen gorpuzkiak.

Eta bostehun urte geroago, durundi egiten dute oraindik gure belarrietan haren hitzek:  “munduaren biribiltasun osoari bira egin izana balioetsi behar dugu gehien, mendebaldetik joanda ekialdetik itzuli izana”.

Oihala azkenekoz jaitsi da. Orain, promesak bete behar dira, Trianan Viktoriako Ama Birjinari eta katedralean Antiguako Ama Birjinari egindakoak.

 

 OHARRA: Artikuluaren egilearen “El regreso de Elcano” liburuko “Elegidos para la gloria” kapitulua dago artikulu honen oinarrian, eta haren zati bat jasotzen du. Liburua Interneten eskura daiteke, eta deskarga librea eta doakoa da: https://www.academia.edu/81368606/El_regreso_de_Elcano